"Prišla mi odpoveď z ministerstva dopravy, že budúci týždeň by sa
mala v NR SR opätovne schvaľovať novela zákona ktorú prezidentka vrátila
späť. Verím tomu, že poslanci sa nezľaknú a zahlasujú za túto novelu
zákona. Tým pádom urýchlime výstavbu R4, lebo náš región to súrne
potrebuje," uviedol jeden z organizátorov protestu a prešovský krajský poslanec za okres Svidník Ján Vook.
Ako povedal, chýbajúca R4 spôsobuje jednak odliv obyvateľov a má tiež
vplyv na investície veľkých firiem, s čím súvisí zamestnanosť v regióne.
"Poľská strana začína robiť už skoro do Miejsca Piastoweho. Maďarsko
je spojené prakticky už po Košice. Ostal ten úsek, ktorý jednoznačne
musíme prepojiť. Jednoducho ide o životy, bezpečnosť, ale ide aj o prácu
a rozvoj," doplnil Svidníčan Ján Holodňák.
"Je tu veľká premávka, veľa dopravných nehôd a čím ďalej je to horšie," povedal starosta obce Stročín Stanislav Potoma, ktorý sa zúčastnil na blokáde v podobe pochodu po priechode pre chodcov.
Požiadavky protestujúcich sú podľa ministerstva dopravy legitímne a
podporuje ich apel na poslancov, aby prelomili veto prezidentky Zuzany
Čaputovej. "Všetky plánované a pripravované úseky R4 majú hotovú EIA,
teda posudzovanie vplyvov na životné prostredie a väčšina z nich je vo
fáze pred získaním územného rozhodnutia. Novela by umožnila Národnej
diaľničnej spoločnosti (NDS) pracovať na získaní územných rozhodnutí a
zároveň vypracovať štúdiu realizovateľnosti, čo by celý proces výstavby
významne urýchlilo. Ak poslanci veto prezidentky neprelomia, najprv bude
NDS musieť spraviť spomínanú štúdiu, čo by trvalo približne 18
mesiacov, a až potom môže pokračovať v získavaní územných rozhodnutí," uviedol pre TASR Martin Petro z odboru komunikácie Ministerstva dopravy SR.
Termín dokončenia R4 závisí podľa jeho slov od toho, či poslanci
prelomia prezidentkino veto. Ak by parlament novelu neschválil, pre R4
by to znamenalo nielen to, že nebude hotová o 18 mesiacov skôr, ale ak
by sa pripustilo iné riešenie ako rýchlostná cesta, v procese prípravy
by sme sa museli vrátiť o niekoľko rokov späť.
Diskusiu v poslednom čase vyvolala novela zákona o jednorazových
mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest
pre motorové vozidlá, ktorú v uplynulých dňoch vetovala prezidentka
Zuzana Čaputová. Mala pri tom výhrady voči obmedzovaniu možností Útvaru
hodnoty za peniaze (ÚHP) vyjadrovať sa k diaľničným úsekom, ktoré sú
zahrnuté v predmetnej novele. Ministerstvo dopravy aj predkladatelia z
radov poslancov novelu obhajujú, podľa nich povedie k zrýchleniu
výstavby diaľnic a nijako významne neobmedzí právomoci ÚHP.